23-12-2012 / Sunday food 'Gingerbread mannetjes'



Ik baal! De gingerbread koekjes wilde ik zo graag bakken. Een tijdje geleden had ik de vormpjes al gekocht, maar het is er steeds niet van gekomen. Ik heb getwijfeld wat ik vandaag met deze post zou doen. Toch plaats ik het recept dat bij mij al een tijdje klaar ligt om te gebruiken. Wat zijn die mannetjes toch leuk, vrolijk, een heerlijke inspiratie en perfect voor de Kerst. Vandaar dat ik het toch met jullie ga delen! Het recept komt uit I Love Cake, taart en koekjes van Trish Deseine. Een onwijs leuk en mooi boek met lekkere recepten. Ik heb er alle vertrouwen in dat dit recept ook top is.

Wat heb je nodig
  • 350 gram bloem
  • 1 theelepel bakpoeder
  • 2 theelepels gemberpoeder
  • 100 gram boter
  • 175 gram lichtbruine basterdsuiker
  • 4 eetlepels golden syrup (suikerstroop)
  • 1 ei
Verwarm de oven voor op 190 graden. De de bloem, het bakpoeder en de gemberpoeder in een kom. Voeg de boter toe en mix tot een kruimelig mengsel ontstaat. Voeg de suiker toe en mix opnieuw. Doe er nu de golden syrup en het ei bij en kneed alles met de hand tot een glad deed. Snijd het deeg in twee gelijke stukken en rol de ene helft met de deegroller plat. Steek met de steekvorm mannetjes uit en leg ze op een met bakpapier beklede bakplaat. Bak de deegmannetjes 10 tot 12 minuten. Verwerk intussen de rest van het deeg op dezelfde manier. Afhankelijk van de grootte van de steekvorm kun je van deze hoeveelheid deeg 15 tot 20 mannetjes bakken. 

7 opmerkingen:

  1. Het zijn echt van die 'schatjes'. Ik kan het soms niet over mn hart verkrijgen ze op te eten.. Ja, ik ben raar;)!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat schattig!! Misschien ga ik ze wel maken!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ahh, doet me denken aan Shrek!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jaaa Shrek! Haha, en ze zijn nog super lekker ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk!
    Elkaar volgen? =)

    xo

    www.mindyourdream.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh zo leuk die koekjes! Ik hoop dat je ze snel eens kan maken en ben alvast benieuwd naar jouw resultaat!

    BeantwoordenVerwijderen