20-12-2012 / Kerstkoekjes





Kerstkoekjes kopen of gewoon zelf wat lekkers bakken voor de kerst? Ik heb vast wat lekker koekjes getest. De koekjes zijn zo gemaakt en gebakken. Alleen het glazuren en decoreren van de koekjes kost wat meer tijd. Het glazuren moet ik ook nog even beter oefenen haha! Daarbij heb ik sterkoekjes gemaakt met jam. Hier heb ik een ander recept voor gebruikt, maar je zou beide recepten, voor beide koekjes kunnen gebruiken.

Wat heb je nodig voor de sterkoekjes (12 stuks):
  • 350 gram bloem
  • 250 gram boter, zacht
  • 120 gram suiker 
  • 1 zakje vanillesuiker
  • 2 eierdooiers
Meng alle droge ingrediënten in een kom. Voeg de eierdooiers en de boter toe en kneed tot een glad deeg. Zet het deeg 1 uur in de koelkast. Verwarmd de oven voor op 175 graden. Rol het deeg uit op een met bloem bestrooid werkblad en steek de ster-vormpjes uit. Steek bij de helft van de koekjes met behulp van een klein hartvormpje of sterretje, een gat in het midden. Leg de koekjes op een met bakpapier beklede bakplaat en bak ze in ongeveer 13 minuten lichtbruin. Laat ze afkoelen op een rooster. Bestrijk de koekjes zonder gat met rode jam. Bestrooi de koekjes met het gat met poedersuiker en leg ze, met de poedersuikerkant naar boven, op de met jam bestreken koekjes. Druk heel zachtjes aan. 

Voor chocolade koekjes: Voeg je  2 eetlepels cacao toe.
Voor citroen koekjes: Voeg rasp van de citroen toe.

Wat heb je nodig voor de geglazuurde koekjes
  • 400 gram zelfrijzend bakmeel
  • 150 gram lichtbruine basterdsuiker
  • 150 gram boter, zacht
  • 2 eieren
  • 1 theelepel gemberpoeder 
  • Poedersuiker 
Verwarm de oven voor op 180 graden. Kneed boter, suiker, eieren, gember, bakmeel en een mespunt zout door elkaar tot een soepel deeg. Bestuif het aanrechtblad met bakmeel of bloem. Rol het deeg uit tot een plak van 1/2 cm dik. Steek met koekvormpjes koekjes uit het deeg. Leg ze op de bakplaat en bak de koekjes in 10-15 minuten goudbruin en gaar. Laat de koekjes afkoelen. 

Om glazuur te maken meng je 100 gram poedersuiker met 1 eetlepel heet water. Voor een leuk kleurtje voeg je een druppeltje kleurstof toe. Voor de koekjes heb je ongeveer 400 gram poedersuiker nodig.

Hebben jullie nog leuke ideetjes voor het bakken voor de Kerstdagen? 

11 opmerkingen:

  1. Dit ga ik vandaag eens doen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. jummiee,,lekker hoor. Zien er leuk uit. X

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Aww die zien er niet alleen heel lekker, maar ook heel lief uit! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat zien ze er lekker en leuk uit! Ik vind ze vrij goed gelukt hoor. ;) Ik zou ze zo allemaal opeten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nu heb ik wéér zin om koekies te bakken. Gelukkig heb ik de heeeeele vakantie nog voor me! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wauw ziet er leuk uit! Bijna zonde om het op te eten ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wauw, echt respect! Ik kan dit soort dingen dus écht niet, zo jammer. Ik kan het wel goed opeten overigens...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Die sterretjes zien er lekker uit zeg!! Yumm!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ziet er erg mooi uit! Deze ga ik zelf ook een keer proberen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mmm, die zien er erg lekker uit!

    BeantwoordenVerwijderen