09-12-2012 / Sunday food 'Croque madame'

De Croque madame wordt gezien als de luxe tosti en dat is het natuurlijk ook wel een beetje. Het blijven twee sneetjes wit brood, ham en kaas. Alleen is er nu ook een eitje bij. Maar lekker is het wel toch? Zeker als het koud is, heb ik behoefte aan een warme lunch. De croque madame heb ik wel een beetje aangepast naar mijn eigen smaak.

Wat heb je nodig (1 persoon):
  • Twee sneetjes wit brood
  • 1 plakje achterham
  • Geraspte kaas, officieel gruyère 
  • Basilicum 'dressing' (basilicum in een tubetje)
  • 1 tomaat
  • 1 ei
  • Boter, voor op de boterham
  • Peper en zout

Besmeer beide kanten van de sneetjes brood dun in met boter. Besmeer 1 kant met basilicum en bestrooi met de geraspte kaas. Leg er een plak ham op. Was de tomaat en snij het in dunne plakjes. Leg de tomaat op de ham. En leg er vervolgens het andere sneetje op, druk licht aan.

Verhit een koekenpan. Wacht tot de pan heet is en leg de croque madame erin en bak de onderkant goudbruin, ongeveer 3 minuten. Draai de croque madame om en strooi er wat geraspte kaas over. Leg een deksel op de koekenpan en bak nog ongeveer 3 minuten, totdat het goudbruin is. Haal de croque madame uit de pan. 

Doe wat boter in de pan en bak het ei ongeveer 3 minuten, zodat de eierdooier nog zacht is. Leg het ei op de croque madame. Breng eventueel op smaak met peper en zout en de luxe tosti is klaar. 

18 opmerkingen:

  1. Dat ziet er goed uit! Lekker om stevig te lunchen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. oeeh dit ziet er lekker uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zat net te bedenken wat ik eens zal eten als lunch zometeen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Yum yum! Dit wil ik eten nu. <3 haha!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb vandaag een croque madame zonder tosti gegeten. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hmmm.... een omelet? Anders weet ik het niet haha

      Verwijderen
  6. Mmm tosti's! Altijd goed :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mjummm. Ik mis tosti's echt nu ik geen kaas meer kan verdragen :(

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ziet er echt heel lekker uit! Mooie blog heb je trouwens! X

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hmm dat ziet er super lekker uit... Geloof dat ik dat eens ga maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ik vind die sunday food post een heel goed idee;)! Lekker om je zondag mee te beginnen. Jammie!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Oh dat ziet er heeeerlijk uit, dat ga ik zeker morgen eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Nice, dat wil ik nu hebben!

    BeantwoordenVerwijderen