07-10-2012 / Sunday food 'appelcake'



Sunday food is een nieuw 'rubriek' op mijn blog! Zeker nu het donker en koud wordt neemt bij mij de behoefte naar bakken weer toe. De heerlijke geuren in huis, met een dekentje op de bank, laptop erbij, grote kop thee (of warme chocolademelk) en wat lekkers. Elke zondag een andere recept!

Wat heb je nodig:
  • 150 gram ongezouten roomboter
  • 150 gram suiker
  • 3 eieren
  • 150 gram bloem
  • snufje zout
  • 3 appels

Beboter vooraf een cakeblik en bestuif de wanden met wat bloem. Kies vooral een niet al te klein cakeblik, want het beslag moet ruimte hebben om te kunnen rijzen. Zorg dat alle ingrediĆ«nten op kamertemperatuur zijn! Verwarm de oven voor op 150 graden. 
Schil de appels en snij in stukken. Niet te klein, want dan verliest het de smaak. Stukjes van ongeveer 2 cm. 

Mix de boter met de suiker tot een geheel in een grote beslagkom. Voeg een ei toe en mix tot het ei volkomen door het beslag is opgenomen. Voeg daarna het tweede ei toe en dan nog het derde ei. 1 voor 1! Zeef de bloem en schep die heel geleidelijk door het beslag, tegelijk met het zout. Schep nu de stukken appels er doorheen. 

Bak de cake in ongeveer 50 minuten gaar/goudbruin. Keer de cake pas na afkoeling uit de vorm. 

15 opmerkingen:

  1. Jaaaa! Leuk nieuwe rubriek, ben ook gek op bakdingetjes. Krijg er wel trek in.. al is het pas half 9. Ik ga zo beginnen aan appelcupcakes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oeh lekker zeg! Appelcupcakes zijn ook niet verkeerd;)

      Verwijderen
  2. Ziet er heerlijk uit zeg! Ik moet echt weer gaan bakken, heb tenslotte niet voor niets een oven.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Supermakkelijk, hopelijk ook superlekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hmm nu krijg ik ook zin om iets te bakken!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ziet er echt heerlijk uit! Ben momenteel te lui om iets te bakken, dus mag ik een stukje? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mmmm, heb opeens zin om weer naar huis te komen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuke nieuwe rubriek, ik hou van eten haha, die cake lijkt me lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hmmm dat ziet er heerlijk uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Super leuk, ik hou van bakken! ziet er lekker uit:)

    BeantwoordenVerwijderen