03-10-2012 / Schrijven jullie mee?



Ni hao! Ondertussen ken ik al meer dan alleen Ni hao. Maar oh wat is Mandarijns een verschrikkelijke moeilijke taal om te leren. Mijn docent blijft beweren dat het stukke gemakkelijker is dan Nederlands, want er zijn veel minder grammaticale regels. Dat is dan wel zo, maar wij hebben niet voor 1 woord, 5 verschillende uitspraken met elk een andere betekenis. Dus gebruik vooral geen te hoge of een te lage toon, want je zegt totaal iets anders. Ook al is het super moeilijk en gaat er echt veel tijd in zitten om het te leren. De uitspraak kost vooral veel tijd, het schrijven is gewoon een kwestie van leren en heel veel doen (ook lastig hoor!). Is het wel onwijs leuk om met een nieuwe taal bezig te zijn. Het is zo anders dan het Nederlands en je leert echt iets nieuws voor je gevoel. Wat natuurlijk ook zo is, maar het is wel eens fijn om echt iets te leren. Ik heb een filmpje gemaakt met zomaar wat zinnetjes en woordjes die ik nu onder andere geleerd hebt. Helaas is de kwaliteit van het filmpje niet zo goed, terwijl ze apart op youtube wel scherp zijn. Ik ben er niet de handigste mee dus sorry voor de kwaliteit! Hopelijk vinden jullie het leuk om iets te zien waar ik op dit moment veel mee bezig ben.

10 opmerkingen:

  1. Wat lastig! Al is het natuurlijk wel super leuk dat je dit doet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind het echt zo knap, Chinees, dat heb ik afgelopen week wel gemerkt! Dan schrijven ze wat voor elkaar op een briefje en dat is dan zó gekrabbel dat ik echt bij mezelf denk dat kun je toch straks niet meer lezen? Maar wel dus.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is eigenlijk onvoorstelbaar, maar in de tekens zit nog een logica in ook! Zo moeilijk.

      Verwijderen
  3. Wajooo! Ik vind het al knap dat je dit al kunt schrijven men oh men!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind het echt super knap!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh, het is ZO TOF als je brieven in het Chinees kunt schrijven joh, dat is echt een beloning voor alle bloed, zweet en tranen om het aan te leren. Daarnaast is de taal kunnen schrijven heel belangrijk aangezien veel Chinezen elkaar niet kunnen verstaan vanwege alle lokale dialecten, maar wel vaak de karakters dan kunnen lezen. Heb heel vaak via briefjes duidelijk moeten maken wat ik nou bedoelde :) Leren jullie ook de juiste volgorde van de strokes aan? Dat vond ik altijd zo'n gedoe om te onthouden :P

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zei mij docent ook al! De tekens komen gelukkig wel aardig overheen:) Die volgorde van strokes hebben wij nog niet echt gehad. Af en toe komt het opeens naar voren in de les.

      Verwijderen
  6. Zo een mooie taal. Echt te cool die tekens.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk dat je er een filmpje van hebt gemaakt! Ik vind het leuk om te zien maar zou er zelf nooit aan beginnen!

    BeantwoordenVerwijderen