27-01-2013 / Sunday food 'Eggs in pots'


Dit recept zag ik voorbij komen op de blog van Annemerel. Nou dat moest ik ook eens proberen. Zij had veel lovende woorden over dit receptje, dus ik was benieuwd. Recepten met ei vind ik altijd erg lekker en variërend. De lovende woorden van Annemerel kan ik alleen maar naspreken, want het was echt lekker! Mijn bakje was eigenlijk iets te groot, dus de volgende keer doe ik het in een klein ovenpannetje.

Wat heb je nodig (voor 1 persoon):
  • Bakje dat in de oven kan
  • Eetlepel creme fraiche
  • Nootmuskaat
  • Peper
  • Zout
  • 1 ei
  • Dille
  • Ovenschaal
  • Pistoletje

Verwarm de oven voor op 180 graden. Doe een eetlepel creme fraiche in je bakje en verdeel dit over de bodem. Sprenkel van nootmuskaat, peper en zout over de creme fraiche. Gooi een rauw ei erover. En sprenkel wat verse dille over het rauwe eitje. 

Zet je bakje in een ovenschaal en gooi een maatbeker heet (gekookt) water in de ovenschaal, zodat je bakje tot de helft onder water komt te staan. Op deze manier gaart het eitje gelijkmatig. Zet het in de oven. Laat je bakje ongeveer 15 minuten in de oven staan. 

Ondertussen snij je je pistoletje in stukjes. Haal je schaaltje voorzichtig uit de oven met het hete water en ook de bakjes zijn heet. En nu is het tijd om te dippen! Je dipt het brood in je eitje en dat is genieten. 

10 opmerkingen:

  1. Ik heb het ook gelezen op Annemerel haar blog, nu ben ik wel heel erg benieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik had het inderdaad ook bij Annemerel gelezen maar nog geen tijd gehad om het zelf een keer te proberen. Maar dat ben ik zeker nog wel van plan

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik weet niet of ik dit lekker vind haha lijkt me heel apart!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oeeeeee dan moet ik het ook maar een keer proberen. haha :-) Klinkt lekker!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wauw, zo te zien is het goed gelukt!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ziet er lekker uit! Ben wel een ei-fan ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het klinkt heel lekker maar als ik er dan foto's van zie krijg ik er een beetje een misselijk gevoel bij haha. Maar dat komt vooral omdat op de foto's het ei nog zo vloeibaar lijkt :P

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik vind het er niet zo smakelijk uitzien om eerlijk te zijn haha. Maar ik ben gek op ei dus dit lust ik vast wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. haha ik vind het er ook niet smakelijk uitzien haha. Maar net als Melanie ben ik ook gek op geklopte ei! Nomnom

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik ben erg benieuwd naar dit receptje. Ik denk dat ik mijn vriend volgende week zondag maar eens aan het werk zet. Thanks for sharing!

    BeantwoordenVerwijderen